wtorek, 13 marca 2012

kurs kombajnistów

Ośrodek Szkolenia Kierowców "WAR-MOTOR" organizuje kurs w zakresie:
- operator kombajnu zbożowego
- operator pras wysokiego zgniotu
Otwarcie kursu odbędzie się w dniu 30 marca 2012r. o godz. 17.00

w Ośrodku przy ulicy Grunwaldzkiej 52 w Nowym Mieście Lubawskim.
telefon kontaktowy: 56-4743163 oraz 504-033-782

środa, 7 marca 2012

Serdecznie Zapraszamy
na
IV Wiosenne Targi Ogrodnicze „Pamiętajcie o ogrodach”,
które odbędą się w dniach 21-22 kwietnia 2012 r. na terenie Ośrodka,
przy ulicy Jagiellońskiej 91 w Olsztynie.

W programie tegorocznej edycji przewiduje się prezentację:
- roślin i artykułów szkółkarskich, sadowniczych i ogrodniczych,
- maszyn i urządzeń do produkcji ogrodniczej,
- zabudowy, wyposażenia i aranżacji ogrodów,
- instalacji wykorzystujących odnawialne źródła energii,
- nawozów i środków ochrony roślin,
- rękodzielnictwa oraz żywności tradycyjnej i regionalnej,
- walorów turystyczno-krajoznawczych – w tym gospodarstw agroturystycznych,
- instytucji i organizacji rolniczych działających na rzecz rolnictwa,
- szkół rolniczych,
- Lokalnych Grup Działania.

Podczas Targów odbędą się występy artystyczne oraz liczne quizy i konkursy. Dla wystawców zorganizowany zostanie konkurs „Hit Targów” oraz „Najładniejsze stoisko” .
Impreza będzie miała szeroką reklamę w mediach lokalnych, które objeły patronat nad Targami.

Szczegółowe informacje o targach:
tel./fax 089 526 44 39, 089 535 76 84 wew. 42
tel. kom. 0 695 990 239

wtorek, 6 marca 2012

zaproszenie na szkolenie

W środę 21 marca 2012r. zapraszam wszystkich zainteresowanych na szkolenie: :Zasady przyznawania dopłat bezpośrednich w 2012 roku" o godzinie 10.00 w sali Gminnego Centrum Kultury w Mszanowie. Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zafundowała na ten rok jak zwykle dość istotne zmiany z którymi warto się zapoznać, głównie chodzi o nową wycenę PEG (powierzchnia ewidencyjna gruntów) która uległa zmianom, a więc w związku w tym przestrzegam przed składaniem wniosków obszarowych bez znajomości tych zmian, które moga spowodować znaczne zmniejszenie płatności
Tak od siebie dodam do poniższego tematu w nawiązaniu do przeróżnych firm wędrujących po terenie naszej gminy oferujących pomyślne załatwienie sprawy wypłat służebności przez Energa S.A., osobiście spotkałem się z wygórowanymi wręcz kwotami którymi kuszą rolników do wpłacenia pieniędzy... przede wszystkim od kiedy to płaci się za kota w worku? idąc do jakiegokolwiek sklepu towar na stół a potem zapłata... i w jaki sposób ktokolwiek uwierzy ze za jeden słup można by dostać np. 15000,00zł.? Wedle prawa wyceny służebności może dokonać jedynie rzeczoznawca majątkowy na wizytówkach żadnego numeru licencji nie zauważam. Nie twierdzę może mają rzeczoznawcę majątkowego albo może wynajmą. Wypłata służebności zależy również od wpisów w księdze wieczystej, może tam już jest wpisana służebność? na przykład rolnik zakupuje ziemię, dostaje w spadku a tam już słupy były i są wpisane w księdze wieczystej? i co? ie ma służebności gdyż prawnie już jest zapisana. Więc jeżeli się kontaktuje jakiś przedstawiciel firmy i nie zwraca na to uwagi tylko na dzień dobry woła o kasę to proszę się nad tym głęboko zastanowić. Innym wybiegiem firmy pośredniczącej rzekomo w zdobyciu odszkodowania jest zbieranie pieniędzy z góry a jeżeli nic nie załatwią większą część oddadzą (może) bo część muszą zostawić jako podatek VAT, no ale chwileczkę podatek od wartości dodanej czyli VAT nalicza sie do wystawionej faktury czyli tym samym od wykonania zadania czy usługi. Następnym wybiegiem zasłaniając się ustawą o danych osobowych jest twierdzenie że pozytywnie została taka sprawa załatwiona w sąsiedniej wsi? Ciekawe o kogo? Ja w bardzo prosty sposób jestem w stanie ustalić czy takie odszkodowanie miało miejsce. ENERGA Operator S.A. bezwłocznie załatwia bieżące roszczenia, straty wykonane swoimi pracami, no wiem gdyż na terenie kilku powiatów ja wykonuję właśnie takie wyceny strat, właśnie na zlecenie firmy Energa, i pozwolę sobie mniemać że można być zadowolonym z tej działalności tej firmy.

Służebność przesyłu - czego właściciel nieruchomości może się domagać?

Służebność przesyłu została wprowadzona do kodeksu cywilnego w sierpniu 2008, w celu uregulowania stosunków prawnych dotyczących urządzeń przesyłowych między przedsiębiorcami przesyłowymi i właścicielami nieruchomości, na których takie urządzenia znajdują się, oraz ułatwienia dalszych inwestycji w sieci przesyłowe, gdyż służebność taka może być ustanowiona także w odniesieniu do urządzeń dopiero planowanych.
Służebność przesyłu określa zakres w jakim przedsiębiorca przesyłowy może korzystać z cudzej nieruchomości, na której znajdują się (lub mają się znajdować) jego urządzenia przesyłowe - wszelkie konstrukcje i instalacje tworzące linie do doprowadzania i odprowadzania płynów, pary, gazu, energii elektrycznej oraz inne urządzenia o podobnym przeznaczeniu.
Źródłem służebności przesyłu powinna być umowa zawarta w formie aktu notarialnego między przedsiębiorcą przesyłowym i właścicielem gruntu, na którym są lub mają zostać zainstalowane urządzenia przesyłowe. Umowa ta powinna szczegółowo określać zakres czynności, które przedsiębiorca przesyłowy może wykonywać w stosunku do nieruchomości, a tym samym, jakie działania przedsiębiorcy w stosunku do nieruchomości jej właściciel powinien znosić. W szczególności w umowie powinny być ustalone wysokość i zasady płatności wynagrodzenia. Jeśli strony ustanawiają w umowie służebność przesyłu na nieruchomości, na której już zainstalowano urządzenia, w umowie warto również ustalić kwestię opłaty za korzystanie z gruntu przez przedsiębiorcę przesyłowego za okres przed wejściem w życie przepisów o służebności przesyłu, czyli do sierpnia 2008.
Gdy przedsiębiorca przesyłowy lub właściciel nieruchomości odmawia zawarcia umowy, np. jeśli strony nie mogą dojść do porozumienia w kwestii jej warunków, można ustanowić służebność przesyłu w drodze orzeczenia sądowego. W takim przypadku sąd ustali również wysokość wynagrodzenia dla właściciela nieruchomości. Wobec braku jednoznacznych zasad i reguł wyznaczania opłaty z tytułu służebności przesyłu, postępowanie przed sądem może się przedłużać, co może stanowić ryzyko dla przedsiębiorcy przesyłowego.
O stwierdzenie przez sąd zasiedzenia służebności przesyłu przedsiębiorca przesyłowy może ubiegać się, jeżeli przez dłuższy czas korzystał z widocznych i trwałych urządzeń przesyłowych, które znajdują się na cudzej nieruchomości. Sąd może potwierdzić istnienie służebności przesyłu (tj. nabycie jej w drodze zasiedzenia), tylko jednak wtedy, gdy przedsiębiorca przesyłowy korzystał z takich urządzeń przez co najmniej 20 lat w taki sposób, jakby ta służebność mu przysługiwała. Okres ten wynosi co najmniej 30 lat, jeśli przedsiębiorca działał w złej wierze, czyli miał lub powinien mieć świadomość, że urządzenia przesyłowe znajdują się na nieruchomości, do której przedsiębiorca przesyłowy nie posiada tytułu prawnego.
Nabycia przez przedsiębiorcę przesyłowego nieruchomości jej właściciel może domagać się w przypadku gdy przez posadowienie urządzeń przesyłowych korzystanie z gruntu jest niemożliwe lub bardzo utrudnione. W takiej sytuacji właściciel może żądać, aby przedsiębiorca przesyłowy nabył od niego tę część nieruchomości, na której znajduje się urządzenie. Roszczenie takie powstaje tylko wtedy, gdy urządzenie przesyłowe ma wartość znacznie wyższą od wartości zajętej nieruchomości.
źródło: www.lex.pl

poniedziałek, 30 stycznia 2012

szkolenie: Kredyty preferencyjne z dopłatami ARiMR

W dniu 22 lutego 2012r. zapraszam wszystkich zainteresowanych na szkolenie, którego tematem będą kredyty preferencyjne z dopłatami ARiMR oraz inne wolne tematy na życzenie np. wyjaśnić mogę opłaty licencyjne pobierane przez AGNAS Agencję Nasienną Sp. z o.o. w Lesznie, Zasady zgaszania i wyceny strat wywołanych przez zwierzynę łowną, w wybranym temacie minimalne wymogi wzajemnej zgodności i inne. Szkolenie to odbędzie się w sali Gminnego Centrum Kultury w Mszanowie o godzinie 10.00. Serdecznie zapraszam!

Szkolenie chemizacyjne

W związku w obowiązkiem posiadania aktualnego zaświadczenia o ukończeniu kursu chemizacyjnego dla wszystkich wykonujących opryski chemicznej ochrony roślin, przypominam zaświadczenie takie ważne jest przez jedynie pięć lat, proszę sprawdzić czy posiadacie aktualne czyli po 2007r. Jeżeli nie posiadacie Państwo aktualnego to proszę o zgłoszenie tego do mnie lub do naszego biura. Planowany kurs chemizacyjny dla mieszkańców gminy Nowe Miasto Lubawskie odbędzie się w dniach 27-29 lutego 2012r. w sali Gminnego Centrum Kultury w Mszanowie od godziny 9.00. Odpłatność za kurs wynosi wynosi 100,00 złotych. Jeszcze raz przypominam o wcześniejszym zgłoszeniu, wszystkie osoby które uczestniczyły w kursie przeprowadzanym przez nas w 2007r. otrzymają stosowne zaproszenia pisemnie. Karą za wykonywanie zabiegów chemicznej ochrony roślin od stycznia 2013r. bez ważnego zaświadczenia może być częściowa utrata płatności bezpośrednich. Pełniejsze informacje pod numerem 56-4742218 oraz 665-690-373

piątek, 27 stycznia 2012

Grupy producentów rolnych

Cel

Wzmocnienie struktury instytucjonalnej w sektorze pierwotnej produkcji rolnej w celu wsparcia funkcjonowania producentów rolnych poprzez zachęcanie ich do tworzenia grup producentów rolnych i współpracy. W szczególności, celem jest dostosowanie produkcji prowadzonej w gospodarstwach członków grup producentów rolnych do wymogów rynkowych, wspólne wprowadzanie towarów do obrotu, w tym przygotowanie do sprzedaży, centralizacja sprzedaży oraz dostarczenie do odbiorców hurtowych. Ponadto, działanie sprzyjać będzie utworzeniu wspólnych zasad dotyczących informacji o produktach.

Zakres

Zryczałtowana pomoc jest udzielana grupom producentów rolnych w pierwszych 5 latach ich funkcjonowania w celu ułatwienia tworzenia i działalności administracyjnej oraz inwestycyjnej. Z pomocy grupa może skorzystać tylko raz w okresie swojej działalności.

Beneficjent

Grupy producentów rolnych w rozumieniu ustawy z dnia 15 września 2000 r. o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. z 2000 r., Nr 88, poz. 983 z późn. zm.), które zostały formalnie wpisane do rejestru prowadzonego przez marszałka właściwego dla siedziby grupy, w okresie objętym PROW 2007-2013.

Grupa producentów rolnych prowadząca działalność jako przedsiębiorca mający osobowość prawną zostaje wpisana na jej wniosek do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa właściwego dla siedziby grupy pod warunkiem, że:

1) została utworzona przez producentów jednego produktu rolnego lub grupy produktów;

2) działa na podstawie statutu lub umowy, zwanych aktem założycielskim;

3) składa się z członków, udziałowców lub akcjonariuszy, zwanych dalej członkami grupy, z których żaden nie może mieć więcej niż 20% głosów na walnym zgromadzeniu lub zgromadzeniu wspólników;

4) co najmniej połowa udokumentowanych przychodów grupy pochodzi ze sprzedaży produktów grupy, ze względu na które grupa została powołana, wyprodukowanych w gospodarstwach jej członków;

5) określi obowiązujące członków grupy zasady produkcji, w tym dotyczące jakości i ilości produktów lub grup produktów oraz sposoby przygotowania produktów do sprzedaży.

Zakres wsparcia

W ramach działania wspierane są sektory produkcji roślinnej, zwierzęcej oraz dział specjalny produkcji rolnej. Szczegółowy wykaz produktów lub grup produktów objętych pomocą finansową na wspieranie grup producentów rolnych znajduje się w załączniku 9 do Programu.

W miarę rozszerzania wykazu produktów lub grup produktów, objętych pomocą finansową na wspieranie grup producentów rolnych, Polska będzie notyfikować Komisji Europejskiej kolejne sektory objęte wsparciem.

W ramach PROW 2007-2013 wspierane są tylko grupy producentów rolnych zarejestrowane zgodnie z ustawą o grupach producentów rolnych i ich związkach oraz o zmianie innych ustaw. Ustawa ta nie daje możliwości rejestracji grupom, które mogą być beneficjentami instrumentów finansowych mających na celu ułatwienie tworzenia i działalności administracyjnej grupom w ramach I filara WPR (np. dotyczące sektora warzyw i owoców).

Forma i wysokość pomocy

Pomoc realizowana jest w formie rocznych płatności w okresie pierwszych pięciu lat od dnia wpisu grupy do rejestru grup producentów rolnych, prowadzonego przez właściwego ze względu na siedzibę grupy, marszałka województwa.

Stanowi ona procentowy ryczałt od wartości przychodów netto grupy ze sprzedaży produktów lub grup produktów, wytworzonych w gospodarstwach rolnych jej członków, w poszczególnych latach:

1) 5%, 5%, 4%, 3% i 2% wartości produkcji sprzedanej, stanowiącej równowartość w złotych do sumy EUR 1.000.000, odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku, albo

2) 2,5%, 2,5%, 2%, 1,5% i 1,5% wartości produkcji sprzedanej, stanowiącej równowartość w złotych powyżej sumy EUR 1.000.000, odpowiednio w pierwszym, drugim, trzecim, czwartym i piątym roku.

Kwota pomocy przewidzianej dla grupy producentów rolnych nie może przekroczyć równowartości w złotych kwoty:

1) 100.000 EUR w pierwszym i drugim roku;

2) 80.000 EUR w trzecim roku;

3) 60.000 EUR w czwartym roku;

4) 50.000 EUR w piątym roku.

Wysokość pomocy nie przekracza pomocy zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski